Drie jonge ondernemers van Oxin Growers, Yuri Berben, Job Kaashoek en Jop de Vries, hebben afgelopen maanden de masterclass Strategievorming gevolgd. Deze masterclass is onderdeel van het programma Masterclass Young Oxin, die door René Gomersbach van Triple Group is ontwikkeld om de bij de telerscoöperatie aangesloten bedrijven en ondernemers toekomstbestendiger te maken.
De ‘Young Oxins’ kijken alle drie positief terug op de masterclass. ‘Het was interessant om vanuit een andere benadering naar je bedrijf te kijken. De groepsgrootte was klein, wat zeker heeft bijdragen aan het resultaat van de masterclass.’ Job Kaashoek van De Tuindershoek: ‘Sinds 2019 zit ik met mijn neef in het bedrijf. Mijn opa is het tuinbouwbedrijf in Moerkapelle begonnen, we zijn vervolgens als paprikabedrijf naar IJsselmuiden verhuisd. Ik heb op school het een en ander geleerd, maar deze masterclass is een mooie aanvulling.’
Jop de Vries van Drenthe Growers beaamt dit, ‘Een masterclass volgen met collega-ondernemers is een mooie manier om naar het bedrijf te kijken. ’ Jop is gestopt met school om met trainingen en cursussen zoals de masterclass meer te leren en zichzelf te ontwikkelen, zodat hij in het familiebedrijf kan groeien, dat gespecialiseerd is in de komkommerteelt.
Yuri Berben is mede-ondernemer van Berben in Limburg, dat o.a. asperges en kersen teelt en een boerderijwinkel heeft. Yuri heeft zich aangemeld, omdat meer leren over strategievorming hem interessant en nuttig leek.
‘Ik wilde iets waarmee ik aan de slag kan.’
Job ontving via Oxin Growers de informatie over de masterclass en zocht contact met René Gomersbach voor meer informatie. ‘Ik gaf René aan interesse te hebben in de masterclass, maar dat ik wel een praktische invulling wilde, waarmee ik echt aan de slag kan. René heeft me toen overtuigd dat deze masterclass daarop aansluit. Dat heeft hij waargemaakt! We hebben methoden geleerd die praktisch zijn, waar ik direct iets mee kan.’ Yuri vult aan ‘Ik had eigenlijk meer theorie verwacht, maar dat was gelukkig niet zo.‘ Jop ging er open in, ‘Dit was mijn eerste masterclass, waardoor ik niet echt verwachtingen had, maar het was echt interessant en positief.’
Leren kijken van buiten naar binnen
‘Het programma had een goede opbouw. We behandelden in drie stappen hoe je tot een strategie komt. Door eerst te kijken naar wat buiten gebeurt, dan te kijken wat dit voor de markt betekent en vervolgens voor de organisatie en de directie. René gaf z’n input en de deelnemers gaven feedback over en weer, waarvan je veel leert. Hierdoor kwam de masterclass heel dichtbij je eigen situatie. We konden bovendien goed de diepte ingaan. Door de kleine groep was drie dagen goed. De eerste dag bespraken we de externe ontwikkelingen, de tweede dag wat in onze bedrijven gebeurt en de derde dag kwamen extern en intern samen.’
Strategievorming uit het boekje werkt echt
Op de laatste dag bezocht de groep ondernemer Joost Wesselman van Wesselman Flowers en Tulpen.nl. Joost Wesselman nam de groep mee in de strategische keuzes die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt. De Young Oxins vonden het bedrijfsbezoek zeer interessant. ‘Het was een praktijkvoorbeeld van een ondernemer, die de stappen van de masterclass precies zo had doorlopen. Hij paste de modellen uit de masterclass toe en nam deze ook mee naar de bank ter onderbouwing van zijn toekomstplannen. Een praktijkvoorbeeld spreekt tot de verbeelding. Elk bedrijf is anders, maar we kunnen leren van hoe Joost Wesselman het heeft aangepakt.’
‘Interessant is ook, dat we hebben geleerd te kijken naar trends. In de praktijk ben je aan het werk, je hebt het vaak druk met de dagelijkse zaken en bent minder bezig met doel en strategie, terwijl dit wel belangrijk is. In de masterclass zijn deze onderwerpen praktisch gemaakt en hebben we geleerd hoe dit in onze eigen situaties toegepast kan worden,’ vertelt Yuri.
Trainer René Gomersbach vult aan, ‘We hebben ook gesproken over de rol die de (toekomstig) ondernemers hebben bij de strategie van de organisatie en welke strategie de mannen voor zichzelf voor ogen hebben. Zij zijn immers ook in zekere zin het bedrijf; de koers die zij uitzetten, gaat het bedrijf volgen.‘